Jag vill bara börja med att min fasta har ingenting med förbud, ”över”kontroll, osunt och annat galenskaper som många dieter eller skumt gör. För mig handlar det ja om att ha kontroll men inte osund kontroll vilket är stor skillnad ifrån osund kontroll/svält/destruktiva beteenden. Detta har INGENTING MED MIN VIKT ATT GÖRA. Jag är utbildad inom mat och träning så jag vet vad jag pratar om. För mig handlar det om att se över mina vanor, beteenden och annat jag inte tyckte om med mig själv. Jag har en otroligt stark impulsivitet (på gott och ont) som jag kände att jag måste börja jobba med. En impulsivitet som gör att jag drar iväg på mindre bra äventyr ibland, köper ogenomtänkta saker som både är mindre bra för ekonomin men också beteendet i sig. Men också vanor som suttit där sen många som man bara gör för att – jag HATAR bara för att saker. Bara för att det ”ska” vara så är ingen ursäkt liksom om det inte är bra eller gynnande.

Varför jag också gjort det här är för att få en omstart där jag börja värdera saker som jag egentligen värderar men som jag inte gör i praktiken utan mest i huvudet. Jag vill uppskatta men framförallt ta tillvara på återhämtning och sömn. Njuta av mat som jag faktiskt är sugen på då jag är sugen och inte bara när det ”ska” vara utrymme för det. Jag vill inte äta och dricka sånt bara för att – det blir betydligt mindre godare då och jag känner själv att jag inte alls uppskattar det som jag vill göra. Jag ville få ett renare inre men också yttre.

Tamam låt oss köra på. Jag kör några exempel som jag gjorde sist och en utvärdering, vad jag lärt mig, vad jag utvecklat och vad som gått mindre och bra.

Som jag skrev lever jag med en impulsivitet som absolut är bra i vissa lägen men andra mindre bra. Som att impulsäta och må illa efteråt av för mycket. Det handlar inte om vikten – det handlar om att sluta göra såna saker som jag inte vill egentligen men hjärnan tycker ”låt oss få en kick snälla rara, ät eller gör något”.

Vi är många som växt upp med fredags och lördagsmys med allt vad det innebär. Har reflekterat över detta hela vintern och våren och kommit fram till att 9 av 10 helger äter och dricker (godis och läsk) bara för att – inte för jag är sugen. Överätit, mått illa osv – jag vill inte ha det så. Jag vill inte äta bara för att det ska vara så, jag vill inte må illa eller inte uppskatta det jag har. Jag vill dessutom äta när jag känner för det på ett balanserat sätt som jag mår bra av. Så därför skar jag bort en del socker, började tänka när jag faktiskt var sugen och inte. Började tänka på hur mycket vill jag ha utan att må dåligt efteråt – illamående, överätit osv. Började handla mer efter vad jag ville än vad som är inprogrammerat. Köpte hem mindre och tänkte mer långsiktigt (än den impulsiva hjärnan som vill ha kortsiktigt hela tiden). Drack en kall cola en onsdagkväll istället för 3 st en fredag. Ha mått betydligt bättre av detta. Sovit bättre, mindre huvudvärk (socker kan ge huvudvärk) och som kanske varit den största vinsten av alla – jag har verkligen uppskattat och njutit mer varje gång jag ätit eller druckit något jag tyckt om. Plus att jag fått mer kontroll över mina impulser – stannat upp, tänkt en extra gång och sen har ”impuls lusten” lagt sig. Jag har då gjort något som jag mår bättre av långsiktigt istället för kortsiktigt. Jag har övat och känt mig jätte stolt.

Ett annat exempel är sömn, koffein och återhämtning.

Jag har planerat mindre bra eller fått impuls infall att detta MÅSTE göras och då är klockan runt 22 på kvällen. Istället för att tänka, nej detta kan verkligen vänta så har jag hela vintern och våren nästa kört på istället, vilket har inneburit att jag hoppat över nedvarvningen, somnat sent, vaknat pisstrött, jobbat och varit i behov av en kick. Jag har aldrig druckit energidrycker i undantagsfall innan mensen då jag är extremt trött, tycker inte det är något vidare heller, men för att orka långa arbetsdagar så har jag börjat dricka det. Och om ni inte visste detta så är 25% av koffeinet kvar i kroppen efter 12 timmar – förstår ni hur stor påverkan det har på sömnen då? Det blir en ond cirkel – blev en ond cirkel. Det ena påverkade varandra och jag kände nu i maj att nu får det fan räcka. Inte bara för jag inte tagit tillvara på sömnen utan också ekonomiskt är det inte billigt att dricka eneridrycker. Om du väljer att dricka det någongång ibland det är fine men varje dag är galet – i alla fall för mig.

Jag började med under fastan att rada upp saker som är viktiga och få in det i en planering och där det i endast absoluta AKUTA fall få göras vid 22 på kvällen annars inte senare än 21. Annars påverkar detta min nedvarvning och sömn betydligt. Ta bort onödigt, göra sånt som behövs under andra tider och inte på ADHD ryck på kvällar och nätter. På så vis blir min sömn bättre. Det gör att jag sover bättre och antagligen mer, vilket i sin tur påverkar min ork, fokus och motivation under dagen. Orkar jag mer behöver jag ingen stor jäkla energidryck. Tar jag ingen energidryck så ligger det inte kvar någon koffein i kroppen när jag ska sova vilket verkligen påverkar sömnkvaliten. Googla gärna koffein och kika på biverkningar och sömn. Jag säger inte att kaffe och allt med koffein är dåligt, men i stor mängder och försent påverkar sömnen betydligt. Om jag verkligen känner behovet av en Nocco någon dag, ja då köper jag en men inte pga mina impulser, att hjärnan är sugen på en kick för det har också varit en bidragande orsak. En trött hjärna har ännu större behov av en kick än en pigg hjärna.

Jag har inte lyckats varje gång men betydligt oftare, vilket har gjort att jag fått mer kontroll igen över mina kväll och nattimpulser, som gjort att jag sovit bättre, vilket har påverkan min återhämtning och sömn otroligt mycket. Den psykiska biten påverkas JÄTTE MYCKET av återhämtning och sömn, extra mycket om du har ADHD eller annan NPF-diagnos.

Vad har jag lärt mig?

Jag har lärt mig att göra saker som känns bättre för mig istället för att gå på rutiner som jag inte tyckt om. Lärt mig att jag visst kan stå emot kickar och impulssökande beteende – absolut inte alla gånger och jag söker inte perfektion utan förbättring. Men jag måste även va realistisk då jag har en hjärna som har ADHD av en anledning – då hela den går ut på impuls och kick sökande beteende. Jag har igen lärt mig att sluta gnälla om saker och faktiskt göra något åt det – (det värsta jag vet är långdraget gnäll över låååång tid där man inte gör något åt det. Antingen gör vi något åt det eller så slutar vi gnälla). Lärt mig att bryta mindre bra vanor och beteenden och replacea dom med bättre.

Min fasta bröts den 25e juni och jag har en plan om att fortsätta nästan allt nu och framöver också. Det har varit andra mer intima saker som jag inte kommer skriva om som antagligen inte kommer fortsätta men i stort sätt allting annat. Hoppas ni förstod varför jag valt att göra det här och vad man kan göra när man väl bestämt sig. Också att allting inte handlar om motivation – för den kommer inte alltid vara där utan att öva upp disciplinen.

Author

Write A Comment