Jag ska väl börja med att jag har varit mindre bra på att uppdatera bloggen men det har varit så mycket under våren samt nu början till sommaren så jag har fått välja vart min energi ska läggas. Det kommer bli betydligt bättre under sommaren och flera gånger i månaden 🙂

Så ni som följer mig på instagram vet att jag har fastat och fortfarande gör till den 24e juni och min start var ungefär vid starten då årets ramadan drog igång. Ramadan är en månad då många muslimer fastar och inte äter eller dricker när solen är uppe. Min fasta innebär lite annat 🙂

Som dom flesta vet (borde ni i alla fall veta eftersom namnet på bloggen säger en del haha) att jag har ADHD. ADHD innebär en del, för en del olika men dom flesta har någorlunda samma komponenter. Impulsivitet, hyperaktivitet och koncentrations svårigheter, där man även kan ligga olika på skalan där man kan ha mer svårigheter för vissa delar men lättare för andra. Som sagt, det är individuellt. Jag har störst problem med min impulsivitet och hyperaktivitet. Impulsiviteten innebär att tankarna går blixtsnabbt samt ofta handlingarna. Råkar klicka hem saker man nödvändigvist inte behöver, väljer val som man borde tänkt en extra gång. Min hyperaktivitet – det vill säga min energinivå och rastlösheten går att reglera ibland men det är inte den det är riktigt fokus på just nu.

Tanken med min fasta är att jag ska försöka slussa ut dåliga vanor och beteenden och ersätta med mer hållbara och kloka val. Det innebär inte att jag alltid kommer lyckas och att jag är sämst när jag valt ”fel”/mindre bra utan livet går vidare och du får nya möjligheter.

Jag gör detta för jag vill förbättra min ADHD skills och känna att även om en del svårigheter kommer finnas livet ut så kan dom alltid förbättras eller jobbas på. Jag vill också förbättra mina beteenden/vanor.

Som jag skrev på Instagram så sitter vanor i som irriterar mig. Låt mig ta några exempel.

1) Fredagen kommer och jag har för vana att slafsa i mig något och jag kommer på mig så ofta inte ens vara sugen på det. En vana som jag tror vi svennar bara fått för oss – fredagsmys och så. Mysigt och härligt men jag är sugen 3 av 10 ggr på fredags mys men det har bara blivit en vana – istället för att äta någon dag då jag egentligen är sugen. Hellre ta en kall pepsi/cola en tisdagkväll istället för 2 stycken på fredagen när jag inte ens är sugen.

2) Det är helg och klockan börjar bli 21-22 på kvällen och jag pratar med några vänner och jag bestämmer mig för att dra till dom. Jag vet att jag är trött, sliten och behöver sova tidigt men impulserna drar i mig att något måste hända, något kul och gärna NU istället för att tänka vad jag behöver istället för vill. Vill känslan är kul men den går inte alltid att köra på. Jag drar och kommer hem vid 02 och vet att jag ska duscha samt varva ner. Klockan blir 04-05 på morgonen och jag VET att jag kommer vakna sent eller trött – alltså ej utsövd, vilket är satans viktigt på helgen för att palla resten av veckan. Detta har hänt och händer allt för ofta och är något jag vill ändra på.

3) Jag ska betala räkningarna/panta/fakturera – eller något annat jag tycker är SJUKT tråkigt. Jag skjuter upp, väntar, avvaktar och gör det tillslut men med konsekvenser. Jag får påminnelse, extra peng påminnelse på nästkommande räkning, mail från mina konsultkompisar att jag ska fakturera senast ikväll och klockan är typ 22 på kvällen och jag ska upp 05. Ni ser ju – uppskjutande beteende som varvas med impulser att göra annat kul istället för det VIKTIGA. Nej tack snälla rara.. Om jag är utomlands och på årets fest och det sker ett uppskjutande beteende 1 gång – helt okej men inte 10 ggr i rad.

Ni förstår kanske vad jag menar? Det handlar inte om diet, perfektionism, kontroll – det handlar om förbättring och sluta med pissiga vanor som jag varken vill eller mår bra av. Så fastan innebär att jag avstår från socker väldigt mycket, tar tag i saker nästan direkt istället för att vänta, softar med impulsiva utgångar/sena nattideér. Det finns andra saker som sex och annat som även räknas in men dom detaljerna håller jag för mig själv 🙂

Jag tror vi är många som är missnöjda med en del – både vanor och beteenden och allt går. Man ska i alla fall försöka – inte bara en gång utan flera gånger. Förbättringar och ändringar tar tid och man måste ha tålamod (även om det är en bristvara hos oss med adhd). Jag tror kanske det allra viktigaste är att man får göra fel och misslyckas. Om du är fast bestämd att ändra dig så kommer man göra fel på vägen, och hellre försöka och det blir en ändring men inte alltid en rak väg av ändring men kanske att 7-8 ggr av 10 blir rätt än ATT VI VAIJNAR om våra problem men inte gör något åt det. Det är även ett sätt att öka på disciplin vilket är en väldigt viktig komponent i livet.

Är du missnöjd med något – ta tag i det oavsett om det gäller ditt impulsbeteende, relationer eller annat. Man får vaijna ett tag, verkligen. Men sen måste man sluta om man inte är villig att ta tag i det.

Author

1 Comment

Write A Comment