Som rubriken lyder så handlar detta inlägg om det senaste eller ja det näst senaste inlägget (då det förra var en avstickare) där fokuset låg på skolan och väldigt mycket plugg.

Hade börjat ny utbildning och en av kurserna jag läste var relativt kort och redan efter sex veckor skulle det göras en relativt stor tenta på detta och såklart hade det klaffat in veckan innan mens. Jag hade redan problem med rastlöstheten och koncentrationen men som löstes dom flesta gångerna av träning och rörelse men veckan innan mens mådde jag oftast inte bra och denna gång var inte annorlunda heller. Symtomen var olika men veckan innan mens var oftast fylld med en del tårar, kände mig trött, förvirrad, svullen (mage, lår, bröst) och fokuset låg på noll och även träningen detsamma. Det kan tyckas mycket men under vissa månader kände jag en sinnesförändring redan vid ägglossning som redan är 2 veckor innan mens och i värsta fall var det 2 bra veckor och 2 dåliga men under sommaren blev det i många fall bättre. Men för att hålla fokus och då inför en väldigt viktig tenta var en riktigt dålig kombo.

Jag hade redan en tendens att vänta med att lämna in saker/tentor/allt som har en deadline i sista sekund och då vänta med en tentainlämning som klaffade ihop med månadens absolut sämsta dagar var riktigt ogenomtänkt.

Det är svår att förklara men kroppen blev blytung och detsamma med sinnet..att hålla fokus på något dessutom ganska tråkigt plus denna trötthet var extremt jobbigt och det enda jag ville göra var att bada i Marabou schweizernöt och dricka litervis med pepsi och ibland drogs jag med i rycken (dock inte liter eller flera hundra gramvis). Eftersom hormonerna gjorde en så jäkla trött så blev hjärnans första sug snabba kolhydrater och gärna lite fett på det. Tentan gick dessvärre inte bra och fick göra om men jag hade inte gjort några bra beslut heller kring sömn och kost den veckan heller så alla kombinationer var bara riktigt dåliga.

Ca 75% av fertila kvinnor i Sverige lider av PMS – vilket är helt sjukt och hjälpen till detta är långt ifrån optimal. Jag själv har ADHD och tillsammans med PMS blir det inte bättre. Ångesten och oron ökar dagarna innan och vissa månader är det fruktansvärt rent ut sagt. Mitt fokus blir betydligt sämre och min kropp riktigt tung och tyvärr blir sömnen sämre och jag känner en klar temperatur skillnad i kroppen vilket gör att jag svettas. Det finns massa saker man kan göra själv för att lindra besvären och nästan ALLTID är det tvärtemot var kroppen vill den tiden.

Nivån av hormoner blir ojämn och speciellt hormonet progesteron. Träning är ett starkt och väldigt bra sätt att hålla hormonerna i bra balans och under denna tid någorlunda bra balans och kan vara helt avgörande för en okej till en riktigt dålig dag. Hormonerna påverkar hela våran kropp och hjärnan – och tyvärr kan det medföra en tröttare och skörare kropp innan mensen kommer. När kropp och hjärna är trötta vill den ha något som tar upp energinivån snabbt och i dessa fall är snabba kolhydrater (godis/läsk/chips) och fett (choklad/såser/snabbmat) och detta är exakt vad man ska undvika – VARFÖR? Jo det gör att blodsockerkurvan höjs snabbt (sinnesstämningen/humöret höjs snabbt) men faller lika fort igen (till en sämre nivå en innan suget). Vad ska man göra då? Försök att minska på stressen den veckan/dagarna om det går och va extra noga med sömnen (A och O för att slippa värre PMS). Ja du kan ta lite choklad men håll dig till mindre portioner och inte pga av vikten utan för att under denna period påverkas du betydligt sämre än vanligt. Kroppen kan även kännas tyng och jäkligt trött MEN ta dig ut på en promenad gärna med raskt tempo för det k o m m e r hjälpa dig och ditt mående under den här tiden! Hur tråkigt det en låter så är sömn, kost och träning extra viktigt att sköta dom dagarna/veckorna innan kroppen hamnar i balans igen.

Author

Write A Comment