Spolar fram lite till avslutad första termin och sommarlov.. Hela min kropp och jag mår som allra bäst när det är sommar – humöret, kroppen, allt mår sååå mycket bättre.

Jag vet inte men jag kände att både humör och alla kroppsdelar (som i vanligt fall, relativt ofta iallafall) brukade vara skadade, ömma eller bara att dom hade ont – allt det där försvann på sommaren. Det var en period jag kunde träna utan att bli skadad, få ont eller bli sjuk och min ångest sänktes till en lite mer bekväm nivå. Jag blev piggare och gladare men så var det för alla som bor i Norden med tanke på att det är mörkt och kallt 8 månader per år.

Genom åren, i alla fall efter jag perioden då jag började må dåligt strax efter 21 års ålder hade jag haft en tendens att bli mer sjuk, skadad och haft otroliga spänningar i hela kroppen. För jag hade alltid ont någonstans och det vandrade runt i kroppen och när jag väl inte hade ont blev jag sjuk istället. Såklart spelade dom yttre faktorerna största roll men den inneboende stressen ADHD medförde så blev det liksom en extra spänning i kroppen som då resulterade i en sjuk och skadad Linnea som varvades vart annat. Dock blev det annorlunda på sommaren och denna sommarn vart inte annorlunda och min kropp reagerade min mindre spänningar och en mer glad och harmonisk kropp.

Jag tog upp det med min lärare och hon påpekade att både stress och höga spänningar i kroppen sänker immunförsvaret och spända muskler blir trötta muskler som i slutändan blir lättare att skada.. därav hemläxan över sommaren att köra meditation eller avslappning 2 gånger per dag.

Det är en del som frågar och som sagt min blogg är min adhd resa och just då i texten ovanför är det sommaren 2017. Jag har genom alla mina utbildningar fått insikt i hur mycket stress kan skada kroppen och går det riktigt lång tid så skadas hjärnan pga utmattning och vägen tillbaka kanske aldrig blir en väg tillbaka. För så illa kan det gå. Så vila, återhämtning och sömn är minst lika viktigt OM inte det viktigaste i livet för att kunna klara av både yttre men även inre stress (speciellt för personer som har ett rikt inre liv som kan lägga en extra stress växel – adhd). Att verkligen prioritera sig själv, våga tacka nej när man är sliten, träna och promenera så kroppen får en chans att bli av med stress men också bli bättre på att kunna hantera stress och våga lyssna på sin kropp.

Author

Write A Comment