Låt oss pratar kickar eller ska vi säga belöningar! Det som vi med diagnoser omedvetet/medvetet söker för att dra igång hjärnan! Vårat belöningssystem ser lite annorlunda ut än andra personer utan diagnos. Tänk dig ett kontakt uttag där du ska trycka in en sladd med kontakt. Och så tänker du att det går smidigt, du trycker in kontakten utan problem – det är så belöningssystem ser ut hos personer utan diagnos. Men så har du den där tröga kontakten som tar tid att pressa in i uttaget, det går efter en stund men den är trög. Det är så vårat belöningssystem ser ut för oss med adhd, vi har för lite av våra signalsubstanser dopamin och noradrenalin vilket kan resultera i att vi inte tycker livet är lika skoj,  vårat humör/sinnesstämning påverkas mer, vi har svårare att bli motiverade och vi söker ofta efter sånt som utlöser mer ur belöningssystemet .

Mobilen eller Ipaden är en klassisk dopamin kick och därför är det kanske så svårt att sluta pilla på den. Narkotika, alkohol, sexmissbruk och socker är andra sätt för hjärnan att frigöra mer dopamin, men tyvärr luras hjärnan och enorma mängder dopamin frisätts och detta vill hjärnan ha mer av vilket senare kan bli ett beroende. Hjärnan tror vi utför en nyttig handling och vill ha mer och vill därför att vi upprepar handlingen men i själva verket sabbar vi vår hjärna.

Att vi söker njutning eller kickar är en del av vårat system i kroppen och det är ingenting fel med det, men när det söks på fel håll det är då det blir fel.                                                Vad för belöning gynnar vårt system i kroppen men samtidigt våra kroppar? Mat och rörelse! Det frisätts dopamin när vi rör oss och ju mer intensivt och ju högre man kommer upp i puls desto mer dopamin utsöndras det. Vi med känsligare system/hjärna bör kanske vara extra rädda om oss och rörelse samt kost är desto ännu viktigare för att vi ska fungera bättre 🙂 


Author

Write A Comment